تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/12/19 - 09:17
کد خبر: 426658

تشکل‌های دانشجویی در هفته ای که گذشت؛

انجمن‌های اسلامی دانشجویان؛ موتورهای پیش برنده نظام/ آقای محرایبان؛ جلوی بی تدبیری‌های سابق را بگیرید!

انجمن‌های اسلامی دانشجویان؛ موتورهای پیش برنده نظام/ آقای محرایبان؛ جلوی بی تدبیری‌های سابق را بگیرید!

یک اصل اساسی در تشکیلات باید توسل به اهل بیت باشد و مهم ترین عامل نگه دارنده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل همین اردوی جهاد اکبری است که اصل و اساس آن عشق و محبت به امام رضا (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. ما دائم باید از خود به سوی خدا به واسطه اهل بیت علیهم السلام فرار کنیم و ماهیت تشکل برای این است و تشکل است که جای خودسازی می باشد و آن هایی که می گویند تشکل مهمترین شان و وظیفه اش کار سیاسی است اشتباه می کنند!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنبش‌ دانشجویی ایران طی چهار دهه اخیر همواره فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده‌است؛ گاهی نقش آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف برتصمیم گیری های دولت ها، ارگان های دولتی، خصوصی، وابسته به دولت و حتی نظامی هم مؤثر بوده و گاهی با شکست مواجه بوده و در هر حالت این حضور و فعالیت دانشجویان است که می‌تواند کورسوی امید را همواره برای بهبود شرایط زنده نگه دارد.

اگر بخواهیم در رابطه با تشکل های دانشجویی صحبت کنیم خوب است که گریزی به کلیت تشکیلات های دانشجویی زده باشیم و در رابطه با چگونکی آنها اندک اطلاعاتی داتشته باشیم. تشکیلات ها و اتحادیه های دانشجویی به چهار اتحادیه و یک سازمان تقسیم می شوند. حال آنکه اتحادیه های انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور, دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالتخواه دانشجویی؛ اتحادیه های چهارگانه دانشجویی هستند و سازمان بسیج دانشجویی هم در کنار آنها در فضای دانشگاهی مشغول فعالیت می‌باشد.

بر اساس تعاریف و آنچه که دیده ایم اینگونه باید باشد که حیطه تشکیلات های نامبرده محدود نباشد و هر کدام در عرصه ای فعال باشند و در برخی عرصه ها هم می‌توان گفت که تقسیم وظایف انجام می‌دهند تا بتوانند نتیجه مطلوب از کارکرد و زحماتشان بگیرند.

مدتی است که طی سلسله گزارش هایی در هفته سعی بر آن است با هدف بازتاب و ارائه گزارش از فعالیت اتحادیه ها و تشکل های تابعه آنها در دانشگاه؛ فعالیت های مختلف آنها را اعم از حضوری و غیر حضوری در سراسر کشور را بودن محدودیتی پوشش دهیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهم ترین اخبار مربوط به فعالیت‌های تشکل ها و اتحادیه‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت را مورد بازخوانی قرار می‌دهیم؛

تشکل‌های دانشجویی در هفته ای که گذشت؛

انجمن‌های اسلامی دانشجویان؛ موتورهای پیش برنده نظام

13 اسفند ماه 83؛ سالروز دیدار اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با مقام معظم رهبری است از این رو یادداشت سید محمدرضا حسینی عضو هیات مؤسس و دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی در این رابطه را مورد بررسی قرار داده ایم. در قسمتی از این یادداشت پرمفهوم آمده است:

رهبر معظم انقلاب در آن دیدار تاریخی فرمودند: «دشمن یقیناً برای شما برنامه ریزی خواهد کرد ، تئوریسین های غربی گفته اند انقلاب اسلامی هسته های پیش برنده ای به نام انجمن های اسلامی دارد که اگر می خواهید انقلاب اسلامی را متوقف کنید آن هسته های پیش برنده یعنی انجمن های اسلامی را متوقف کنید»

یک اصل اساسی در تشکیلات باید توسل به اهل بیت باشد و مهم ترین عامل نگه دارنده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل همین اردوی جهاد اکبری است که اصل و اساس آن عشق و محبت به امام رضا (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. ما دائم باید از خود به سوی خدا به واسطه اهل بیت  علیهم السلام فرار کنیم و ماهیت تشکل برای این است و تشکل است که جای خودسازی می باشد و آن هایی که می گویند تشکل مهمترین شان و وظیفه اش کار سیاسی است اشتباه می کنند!

وی یکی از مهمترین شئون تشکل را ساختن مدیر تابع امر ولی برای آینده جامعه و تربیت آدم هایی دانست که در نهاد و شخصیتیشان هیچ گونه حرص و تمنایی برای رسیدن به پست و مقام و دنیا ندارند اما با این حال آماده ترین افراد برای پذیرش مسولیت ها در نظام اسلامی هستند چون از جوانی فاصله خودشان را با قدرت و نفسشان مشخص و معین کرده اند و نگاه آن ها به قدرت امانتی است که از سوی خدا می باشد که برای مدتی کوتاه برای خدمت به اسلام عزیز در اختیار آن ها قرار گرفته است تا در این مرحله مورد آزمایش و امتحان الهی برای رسیدن به مراتب بالاتر قرب الهی قرار بگیرند. (جزئیات بیشتر)

تحول دانشجو؛ تحول جامعه؛ حکمرانی عالمانی و عادلانه

تشکل‌های دانشجویی در هفته ای که گذشت؛

بیستمین اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور ۲۱ تا ۲۸ اسفند در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. در نشست خبری این نشست و گردهمایی کم نظیر تشکیلاتی نکاتی پیرامون چگونگی برگزار آن مظرح گردید که به آن می‌پردازیم.

امیرحسین پناهی؛ دبیرتشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در نشست خبری بیان داشت: بعد از جلسات و بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب به این نتیجه رسیدیم که اگر به دنبال تحول در حکمرانی هستیم باید ابتدا تحول در جامعه رخ دهد. تا موقعی که جامعه اصلاح نشود مسئولین هم اصلاح نمی شوند.

مسئول اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر درخصوص مهمانان سیاسی حاضر در این نشست؛ گفت: در این دوره  از دولت درخدمت سخنگو دولت، وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی، وزیر کشور ، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و از قوه قضاییه درخدمت دادستان کل کشور، سخنگوی سازمان بازرسی و از شورای نگهبان درخدمت کدخدایی خواهیم بود. (جزئیات بیشتر)

معافیت مالیاتی هنرمندانی با درآمد چندین میلیاردی؛ منطقی نیست

انجمن اشلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی (ره) درخصوص معافیت مالیاتی هنرمندان نامه ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی منتشر کرد. در قسمت هایی از این نامه آمده است:

در ارتباط با معافیت مالیاتی هنرمندان مراحلی را پشت سر گذراندیم.  مرحله اول، سازمان امور مالیاتی تمامی فعالان حوزه هنری را طبق بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم از پرداخت مالیات معاف نموده است. (اصلاحی سال 95) در مرحله دوم طبق ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ۳ ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم هنرمندان و بازیگران مشمول نرخ صفر مالیاتی شدند. (اصلاحی سال 95)  در مرحله سوم، در3 اسفند 99 تعیین سقف معافیت مالیاتی بازیگران تصویب شد. از 11 اسفند سال ۱۴۰۰ هنرمندان و بازیگران و سلبریتی‌ها با درآمد بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان مشمول پرداخت مالیات شدند که این اتفاق در کمیسیون تلفیق بودجه افتاده است و از صحن علنی مجلس موافقت با این طرح را خواستار هستیم.

در نوع تصمیم‌گیری اخیر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس پیرامون این مسئله در تاریخ ۴ اسفند ماه، نوعی پسرفت در مسئله عدالت مالیاتی احساس می‌شود. کارشناسان اقتصادی معتقدند که راه حمایت از فعالیت‌های هنری، وضع معافیت مالیاتی درکلیه فعالیت‌های هنری نیست بلکه دو راهکار اصلی پیشنهاد می‌شود. راهکار اول که یک راهکار کوتاه مدت است؛ اخذ مالیات بصورت پلکانی باتوجه به درآمد هنرمندان است. راهکار بلند مدت برای حل ریشه‌ای این مسئله نیز، اخذ مالیات بر مجموع درآمد است که نیازمند تصویب قانون مالیات بر مجموع درآمد و تکمیل سامانه مودیان است. (جزئیات بیشتر)

مالیات بر عایدی سرمایه؛ در یک قدمی صحن علنی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در این هفته نشستی با موضوعیت مالیات بر عایدی سرمایه با حضور مهدی طغیانی (عضو کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی) برگزار کردند. در این نشست مطالب و سوالات چالشی بسیاری مطرح گردید که به شرح زیر هستند.

وضعیت فعلی مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس را توضیح می‌دهید؟  علت دیرکرد ورود طرح مالیات بر عایدی سرمایه به صحن مجلس چیست؟  دلیل اینکه بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شده است چیست؟  بسیاری از مردم برای محافظت از سرمایه‌ی خود از تورم بالا، به سمت سوداگری می‌روند. ما با گرفتن مالیات بر عایدی سرمایه، مردم را برای محافظت از سرمایه خود دچار مشکل نمی‌کنیم؟  چگونه می‌توانیم سرمایه‌ها را بعد از اجراسازی مالیات بر عایدی سرمایه به سمت تولید هدایت و از فرار سرمایه جلوگیری کنیم؟  وضعیت قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ی مؤدیان به چه شکل است؟

برای مطالعه پاسخ سوالات توسط عضو کمیسون اقتصادی مجلس به لینک مورد نظر رجوع بفرمائید. (جزئیات بیشتر)

نامه اعتراضی بسیج دانشجویی به دبیر شورای عالی امنیت ملی

دفاتر بسیج دانشجویی از سراسرکشور در نامه‌ای خطاب به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اعتراض خود را به حضور بحث برانگیز و بدون پاسخ جیکوب یسرائیل هرتزوگ خاخام صهیونیست و بازدید وی از مراکز گوناگون در ایران نشان دادند. در قسمتی از این نامه اعتراضی قید شده است:

ناظر به پیشینه فرد مذکور در فعالیت های علنی موافق با منافع دولت غاصب اسرائیل در عربستان، باید به دو نکته اشاره کرد؛ اگر علت عدم واکنش عملیاتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران ناشی از عدم آگاهی کافی و تسلط بر کنش چهره های اسرائیلی در فرایند  «عادی سازی» با کشور های منطقه است، برای جلوگیری از خسارات بیشتر، نیازمند چاره اندیشی وسیع تری در حوزه شناختی هستیم و اگر  ناشی از سایر مصالح و جوانب عملیاتی نهاد های امنیتی اطلاعاتی در طولانی مدت بوده است، تشکل های دانشجویی یادآور می شوند که تاخیر در پیشگیری برای فعالیت های رسانه ای موافق با عادی سازی، موجب شکاف بین افکار عمومی و عملیات در آینده می شود، بدین معنا که واکنش جمهوری اسلامی زمانی صورت گرفته است که تفکر عادی سازی در میان جمعیت بیشتری از مردم، امر دور از ذهن و ناپسندی تلقی نمی شود. (جزئیات بیشتر)

تشکل‌های دانشجویی در هفته ای که گذشت؛

آقای دکتر محرایبان؛ جلوی بی تدبیری های سابق را بگیرید!

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان در نامه‌ای به وزیر نیرو، علی اکبر محرابیان خواستار برکناری مسببان وضع موجود و جبران خسارات وارده شد.

در بحث الگوی کشت و آمایش سرزمین کوچکترین برنامه ریزی‌ای نشده و اگر هم شده باشد تنها بر روی برگه‌ها و گزارشات است. نتیجه این که بعد از چندین دهه سیاست گذاری حدود ۹۰ درصد مصرف آب کشور برای مصارف کشاورزی است و تنها ۲ درصد آب برای مصارف صنعتی اختصاص دارد، در حالیکه در کشور‌های توسعه یافته با روش‌های نوین آبیاری و بهینه سازی، مصرف آب کشاورزی ۳۰ درصد است و مصارف صنعتی نزدیک به ۶۰ درصد می‌رسد.

جناب آقای دکتر محرابیان، با وجود سیاست‌ها و برنامه‌های کاربردی و موثر و خیل عظیم مدیران کارآمد و انقلابی، اصرار بر تداوم سیاست‌ها و روش‌های فعلی و ادامه فعالیت مدیران بی تدبیر و ضعیف که منشاء گرفتاری‌ها و مصیبت‌های فراوان برای مردم بوده اند، با کدامین منطق و معیار انقلابی سازگار است؟ بدون تردید وجود و حضور اینگونه افراد در مناصب مهم حتی برای یک لحظه بیشتر، گناهی نابخشودنی، خیانت به آرمان‌های بلند انقلاب و برخلاف منویات مقام معظم رهبری است. (جزئیات بیشتر)

گزارش از کیانوش بدنکی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top